Leerpaden

Waterdetectives

Doelstelling: leerlingen maken kennis met eten en gegeten worden in de poel
Leeftijd: 3de graad LO en 1e en 2e graad SO, maar niet bedoeld voor ASO wetenschappen
Periode: maart-oktober

Rietveld Kallo

Doelstelling: leerlingen maken kennis met het rietveld en de fauna en flora in het bijzonder
Leeftijd: 3de graad LO en SO
Periode: het hele jaar door

Boomgaard/oogstfeest

Het is oogstfeest! Appelaars en perelaars dragen volop vruchten. We krijgen de kans om appelen en peren te plukken en maken op een speelse manier kennis met de bewoners van de boomgaard: insecten, kleine zoogdieren, schapen en vogels .

Doelstelling: kleuters en leerlingen van het 1ste leerjaar maken kennis met de boomgaard
Leeftijd: 2de en 3de kleuterklas en 1ste leerjaar LO
Periode: september- oktober

Kabouterleerpad

We zetten onze rode kabouterpuntmuts op en verdwijnen in de wondere wereld van de paddenstoelen. Daar aangekomen, kloppen we aan bij de houten paddenstoelenhuisjes. Is daar iemand? Misschien een andere kabouter die ons komt vertellen over de rozenbotteljam, de heksenkring of de vuilnisman in het bos!

Doelstelling: kinderen maken kennis met het thema paddenstoelen, en met de sprookjessfeer die rond deze schimmels hangt
Leeftijd: 3de kleuterklas, 1e graad LO
Periode: herfst

Klein konijnenpad

Op het klein konijnenpad ontmoeten we een klein konijntje dat op zoek is naar mama. Wat volgt is een kleine speurtocht waarin spel en educatie vlot afwisselen. Met een vrolijk einde waarbij mama en het kleine konijntje worden herenigd.

Doelstelling: peuters maken kennis met de thema’s lente of herfst. Zintuigen worden geprikkeld: voel, luister, kijk (vorm en kleur) en beweeg
Leeftijd: Peuters en 1e en 2de kleuterklas
Periode: lente en herfst

Lieveheersbeestjespad

Het lieveheersbeestjespad is uitgestippeld in de natuurtuin van Hof ter Saksen. Via leuke opdrachten en waarnemingen treden we binnen in de wereld van de kruipertjes, sluipertjes en fladderaars!

Doelstelling: leerlingen leren kijken naar waterdieren, bodemdieren en rondvliegende insecten. Ze maken kennis met de voedselketen
Leeftijd: 2de graad LO
Periode: april tot juni en september tot oktober

Toverleerpad

Het toverpad neemt ons mee naar de Harry Potter-verhalen, waar magische, geneeskrachtige en rituele planten ten tonele verschijnen! Wisten jullie dat rozemarijn in een boeket, herinnert aan een aanzoek om te trouwen?

Doelstelling: leerlingen maken kennis met geneeskrachtige planten
Leeftijd: 3de graad LO en 1ste graad SO
Periode: april - november

Lentekriebels

Voel jij ook die eerste lentekriebels? Tuinkabouter Pienter is er gek op, maar dit jaar heeft Merlijn de tovenaar een grapje met hem uitgehaald. Al de bloempjes en diertjes op zijn schort zijn weggetoverd. Helpen jullie hem mee zoeken?

Doelstelling: leerlingen maken kennis met voorjaarbloeiers en andere lenteprikken
Leeftijd: 3de kleuterklas, 1e graad LO
Periode: lente

Paddenoverzet/Kikkerblues en paddencruise

Wie deelneemt loopt eerst langs in de tentoonstelling Kikkerblues en paddencruise om nadien de ambieën over te zetten aan de Kwarikweg. Overzetten doe je met een natuurgids en kan enkel in februari of maart als de dieren uit hun winterslaap ontwaken en op zoek gaan naar een poel om de eitjes af te zetten.

Doelstelling: kennismaken met ambieën en hun winter-en zomerverblijfplaatsen
Leeftijd: 3de en 4de leerjaar basisonderwijs
Periode: februari - maart

Konijnenleerpad

Op het konijnenleerpad speuren we naar de natuur. De houten konijntjes in het park, het speelbos en de beekvallei vertellen ons langs waar de wandeling verder gaat. Achter een luik in de buik van de houten konijntjes, zit een leuke opdracht verstopt. Spel en educatie wisselen elkaar vlot af.

Doelstelling: Kinderen beleven, op een speelse manier, een aantal algemene aspecten van de natuur. De inhoud wisselt naar gelang het seizoen.
Leeftijd: 2,5 - 8 jaar en jonge leeftijdsgroepen van het bijzonder onderwijs
Periode: Maart tot juni of september tot november.

Bloeiende bomen in de lente

Noten, kersen en bessen kennen we allemaal, maar vooraleer die er zijn draagt de boom talrijke bloemen. We speuren naar de bloeiende bomen en komen alles te weten over tuilen, katjes, meeldraden, stampers, vrouwelijke en mannelijke bloemen. Wind en insecten helpen bij de bestuiving. Een boeiend aspect zeker als we ook langs lopen in de reuzenbijenkorf van Hof ter Saksen.

Doelstelling: Leerlingen maken kennis met verschillende soorten bloeiende bomen en honingbijen.
Leeftijd: 2e en 3e graad LO en SO
Periode: Lente

Zaden- en vruchtentocht

In oktober herbergt Hof ter Saksen een schat aan verschillende droge en vlezige vruchten, elk met hun eigen reisverhaal. We ontmoeten er springzaad en peulvruchten, die hun zaden wegslingeren. Zaden met haakjes en vlezige bessen toeren rond met dieren, en vleugels van linde en de haarpluim van de bosrank worden gejaagd door de wind. In oktober herbergt het park een schat aan verschillende vruchten, elk met hun eigen reisverhaal.

Doelstelling: Leerlingen maken kennis met verschillende soorten vruchtenen hun reisverhaal.
Leeftijd: LO en SO
Periode: Herfst

Landschappentocht

Al gehoord van een meers, een weel of een griend? In onze natuurtuin vind je typische landschappen en landschapselementen uit het Waasland. We wandelen er langs natte bossen, heide, struweel, veen, knotbomen, houtkanten en een holle weg. Een hoogstamboomgaard
sluit aan op de natuurtuin. De flora is er zeer gevarieerd dankzij de zeer diverse aanleg: nat of droog, schaduw of zon, klei of zand.

Doelstelling: Leerlingen maken kennis met de verschillende landschapstypes uit het Waasland.
Leeftijd: 3e graad LO en SO
Periode: Hele jaar door

Stuif eens in

Met stuif eens in bedoelen we dat bijen en hommels door hun veelvuldig bloembezoek voor een belangrijk deel van de bestuiving van planten zorgen. De beloning voor de insecten is groot: nectar en stuifmeel. In de reuzenbijenkorf zie je meteen hoe de honingbij in een kolonie leeft met een koningin en een groot aantal werksters. Ook de hommelkoningin bouwt een kolonie op met werksters en darren, maar de hommelkoningin overwintert alleen. Wilde bijen ontdek je in de beestentoren. Het zijn solitair levende bijen waarbij elk vrouwtje een eigen nestholte heeft waarin ze eitjes legt. Over de samenwerking tussen bloemen en bestuivers en een kennismaking met honingbijen.

Doelstelling: leerlingen maken kennis met honingbijen en andere bestuivers en enkele drachtplanten
Leeftijd: 3e graad LO en SO
Periode: Maart – oktober

Paddenstoelentocht

Een aantal valt meteen op. Andere zijn klein en onopvallend, maar toch zeer bijzonder! Paddenstoelen groeien op dood hout als afvalopruimer, op levende bomen als parasiet of als symbiont zeer intens samenlevend met bomen met wederzijds voordeel. Op Hof ter Saksen vinden we gemakkelijk 15 verschillende soorten Een aantal valt meteen op, andere zijn net zo onopvallend. We trekken op onderzoek uit.

Doelstelling: Leerlingen maken kennis met paddenstoelen, hun voorkomen en hun belang
Leeftijd: 1e, 2e en 3e graad LO en SO
Periode: Herfst

Lente in het park

We trekken met z’n allen het park in om er de lente op te snuiven. We letten op voorjaarsbloeiers zoals narcissen en meiklokjes, en bloeiende bomen en struiken. Lijsters, merels en mezen verdienen ook de aandacht. Bij zonnig weer zien we vast de eerste insecten voorbij kruipen of adderen!

Doelstelling: Leerlingen maken kennis met de veranderingen die zich in lente voordoen in de natuur.
Leeftijd: LO en SO
Periode: Lente