Noodnummers

112 en 101 voor dringende hulp

2 gratis noodnummers die 24/7 bereikbaar zijn voor dringende hulp.

Wanneer u naar het noodnummer 112 of 101 belt, moet u een keuze maken via een keuzemenu: voor ziekenwagen of brandweer druk 1, voor politie druk 2. U wordt dan rechtstreeks doorverbonden met de juiste noodoproepcentrale.

Belangrijk: u wordt altijd geholpen als u naar het noodnummer 112 belt. Ook als u niet weet welke keuze u moet maken of als u de verkeerde keuze zou maken krijgt u een operator van de noodcentrale aan de lijn. Indien nodig zal de operator u doorschakelen naar de noodcentrale die u kan helpen.

APP 112 BE

Als u een smartphone heeft, kunt u best de app 112 BE downloaden. Na de registratie kunt u op het icoontje van brandweer, ziekenwagen of politie drukken wanneer u hulp nodig heeft. Dit vervangt de keuze die u via het keuzemenu van het noodnummer zou maken. Tijdens uw oproep stuurt de app elke 30 seconden uw positie naar de noodcentrale zodat de operator ziet waar u bent. Daarnaast kunt u nuttige medische informatie invullen in de app die wordt meegestuurd naar de Noodcentrale 112.
Meer info vindt u op www.112.be.

Doof, slechthorend of spraakgestoord?

Als u doof of slechthorend bent, of een spraakstoornis hebt, kunt u:

  • bij registratie van de app 112 BE met een vinkje aanduiden dat dit het geval is. Als u een noodoproep doet via de app zal de operator dan de chatfunctie activeren, waardoor u via berichten met de noodcentrale kan communiceren.
  • de noodcentrales ook bereiken via SMS. Het is niet mogelijk om berichtjes te sturen naar de traditionele noodnummers 112 en 101, maar wel naar specifieke nummers die enkel door doven, slechthorenden of mensen met een spraakbeperking kunnen opgevraagd worden via e-mail of SMS. Meer info vindt u op www.112.be (voor doven).

E-loket of 1722 tijdens storm

Om een brandweerinterventie voor storm of wateroverlast aan te vragen kunt u terecht op het e-loket van Hulpverleningszone Waasland.

Sinds 1 augustus 2017 kunt u voor brandweerhulp tijdens een storm of als u wateroverlast heeft ook het nummer 1722 bellen als er niemand (mogelijk) in levensgevaar is. Dit nummer is enkel beschikbaar tijdens hevig onweer (een code geel, oranje of rood van het KMI) en kunt u gebruiken als er bijvoorbeeld veel schade is aan de dakbedekking, uw kelder onderloopt, als er wateroverlast is op de openbare weg ... Als u tijdens hevig onweer voor niet-dringende brandweerinterventies naar het noodnummer 112 belt, zal u hoe dan ook gevraagd worden om het nummer 1722 te bellen. Bel niet naar 1722 als er geen interventie van de brandweer nodig is. Als er een boom in uw tuin omgevallen is, als uw veranda beschadigd is of als er een elektriciteitspanne is, belt u best een gekwalificeerde professional of kunt u eventueel zelf herstellingen uitvoeren.

Schrijf je in op Be-Alert

BE-Alert is een alarmeringssysteem waarmee de overheid u kan verwittigen in een noodsituatie. Dankzij BE-Alert kunt u rechtstreeks informatie krijgen via sms, een gesproken bericht of e-mail. 

De burgemeester, de gouverneur of een minister activeert BE-Alert, om een bericht uit te sturen naar iedereen waarop de noodsituatie impact heeft. Zo krijgt u op een snelle manier de nodige aanbevelingen, bv. ramen en deuren te sluiten bij een brand.
Schrijf u in via www.be-alert.be en blijf op de hoogte tijdens een noodsituatie!

Andere noodnummers

Wachtdiensten huisartsen, apothekers, tandartsen en dierenartsen