De containertrafiek in de haven van Antwerpen groeide zo fors dat de bestaande containerterminals hun maximumcapaciteit bereikten. Om aan deze groei tegemoet te komen, werd op de linkerscheldeoever een nieuw containergetijdendok gebouwd, het Deurganckdok. In het verlengde hiervan opende in juni 2016 de Kieldrechtsluis, de grootste sluis ter wereld. Samen met de Kallosluis vormt ze de toegang  tot de havendokken op de Linkerscheldeoever. In 2022 zal de Kieldrechtsluis voorbijgestoken worden door de sluis van IJmuiden in Amsterdam maar de Kieldrechtsluis zal dankzij de beperkte diepte van de nieuwe IJmuidensluis toch met zo'n 7% verschil de grootste ter wereld in volume blijven.

De Waaslandhaven is de zone op de linker Scheldeoever dat grotendeels op grondgebied Beveren ligt en deel uitmaakt van de haven van Antwerpen. 

  • Achter de Kallosluis werd onmiddelijk, in functie van een snelweg (R2) tussen Linker- en Rechteroever, de Beverentunnel gebouwd, gevolgd door het kanaaldok en het Waaslandkanaal richting Baalhoekkanaal. 
  • Dwars op dit kanaaldok werden 3 grote (Vrasenedok, Verrebroekdok en Doeldok) en twee kleinere insteekdokken (Noordelijk en Zuidelijk Insteekdok) voorzien.
  • De Kallosluis vormt sinds 1971 de toegang tot de Waaslandhaven. Daarna volgde de aanleg van het Waaslandkanaal. Op dit kanaal werden later nog drie grote havendokken haaks geplaatst: het Doeldok, het Vrasenedok en het Verrebroekdok.
  • Ten zuiden van Doel werd het Deuganckdok gebouwd, het grootste getijdendok van de wereld (maar liefst 4,5 kilometer), voor op- en overslag van containers. Hier ziet u 7/24u havenbedrijvigheid met het lossen en laden van containerschepen met immense Gantry-kranen. Aan het zuidelijk einde van dit containerdok wordt een nieuwe zeesluis gebouwd, als tweede martitieme toegang tot de Waaslandhaven
  • In het verlengde van het Deurganckdok, opende in juni 2016 de nieuwe Kieldrechtsluis. Het is de tweede sluis in de Waaslandhaven en de op één na grootste sluis ter wereld. Ze is zo lang als een rij van 28 accordeonbussen en zo breed als een snelweg met 19 rijstroken (lengte van 500 meter en een breedte van 68 meter). Ze zorgt ervoor dat de Waaslandhaven haar rol in de ontwikkeling van de haven van Antwerpen ten volle kan spelen. 

De Waaslandhaven en omliggende natuurgebieden zijn een bezoek meer dan waard. Laat u verbazen door de enorme diversiteit  en contrasten dat het havenlandschap te bieden heeft. Voor een programma aangepast aan uw wensen kan u terecht bij de Dienst Toerisme

In het sluisgebouw van de Kallosluis geeft de gids een overzicht van de plannen en realisaties rond de industrialisering van de linker Scheldeoever. Bij een bezoek aan de Kieldrechtsluis krijgt u op de tweede verdieping van het sluisgebouw een uitzicht over de sluis zelf, de dokken van de Waaslandhaven en de Schelde.

Tijdens een bustocht rond het volledige havengebied vertelt de gids over de belangrijkste bedrijven die zich vestigden in de Waaslandhaven, de infrastructuurwerken die uitgevoerd werken, de problemen van de landbouwers met natuurcompensaties en ontpoldering.

Meer info over de groepsbezoeken en tarieven vindt u hier.

  • Fiets naar Fort Liefkenshoek, onthaalpoort voor Havenland en toeristische toegangspoort om Beveren te verkennen. 
  • Fiets de vijf Havenlandroutes. 
  • Verken Beveren in het noorden en het Grenspark Groot Saeftinghe. Het geeft u een unieke kijk op de drie-eenheid natuur, landbouw en haven.
  • Kijk eens goed naar de Kieldrechtsluis. Kunstenaar Gunther Baeyens - alias Cazn- maakte een fraai grafittikunstwerk dat 300 meter lang en 9 meter hoog is. Op de tekening staan heel wat vogels, kleurrijke vissen, een zeemeermin, de zeegod Neptunus en schepen. Het kunstwerk staat soms gedeeltelijk onder water komen.

Kallo is een prachtig havendorp met zicht op de haven en veel natuurgebieden. Verken Havenland vanuit Kallo met de fiets, bezoek Fort Liefkenshoek en ontdek de contrasten van het Grenspark Groot-Saeftinghe.