De eBox is een beveiligde elektronische brievenbus waarin u al uw overheidsdocumenten digitaal kunt ontvangen, bewaren en beheren. Het werkt als een verzamelpunt om op een eenvoudige en veilige manier alle officiële informatie van de overheid in uw persoonlijke mailbox te laten toekomen.

My eBox wordt gebruikt door federale, Vlaamse en lokale overheden om documenten (bv. brieven, attesten) te verzenden. 

Elke burger heeft vandaag al een eBox. Om deze brievenbus ook effectief in gebruik te nemen, moet u uw eBox activeren. Hiermee geeft u uw toestemming. Dat kan snel en gemakkelijk via Mijn Burgerprofiel.
Zodra u uw toestemming gegeven heeft, ontvangt u via deze weg de communicatie van gemeente en OCMW Beveren, maar ook die van andere overheden die eBox gebruiken.

De toegang tot eBox is beveiligd dankzij digitale sleutels: eID, token of mobiel met de itsme-app. U kiest zelf de sleutel die u het beste past. Klik hier voor informatie over aanmelden via CSAM bij de onlinediensten van de overheid.

Brieven worden drie jaar lang digitaal bewaard in uw eBox. Wilt u de mails en bijlagen archiveren, dan moet u die binnen de drie jaar na de ontvangstdatum opslaan op uw computer, in the cloud of op een externe drager zoals bv. hard drive, server, USB-stick.

  • veilig: geen risico op cyberfraude
  • ecologisch: geen fysieke verzending, papier, drukwerk nodig
  • betrouwbaar: uw privacy is beschermd
  • persoonlijk
  • snel: informatie meteen beschikbaar na verzending
  • overal en altijd toegankelijk
  • digitale opslagmogelijkheid

Bij de activering van uw eBox kunt u meldingen instellen die u ontvangt via een mailbox die u dagelijks gebruikt.

Toegang tot uw eBox is ook mogelijk via private dienstverleners zoals Doccle, TrustO, KBC, Bpost, ... Zij werken met meldingen in hun app of ze vragen een mailadres waarop u een bericht kunt ontvangen. Heeft u meerdere mailboxen, dan kunt u via elke dienstverlener een ander mailadres opgeven. Zo mist u zeker geen enkel nieuw bericht in uw eBox.