Een budgetmeter is een betaalsysteem bij de netbeheerder waarbij u op voorhand betaald voor uw elektriciteits- en/ of aardgasverbruik. Een budgetmeter werkt volgens een oplaadsysteem (budgetmeterkaart). U laadt deze kaart op met een bepaald bedrag. Die kaart plaatst u thuis in de budgetmeter, waarna u gas en/of elektriciteit kunt verbruiken tot het budget op is. U kunt de budgetmeterkaart op 2 manieren opladen:

  1. U beschikt over een gewone budgetmeter: dan moet u uw budgetmeterkaart opladen bij een oplaadpunt (CC Ter Vesten of gemeentehuis Beveren of een oplaadpunt van Fluvius). 
  2. U beschikt over een digitale budgetmeter: U kunt zowel online opladen als bij een oplaadpunt.

Minimale levering elektriciteit

Wanneer de budgetmeter voor elektriciteit leeg is, schakelt deze automatisch over op de minimumlevering (niet geldig voor gasverbruik).
Als de netbeheerder ook deze minimumlevering wil stopzetten, moet hij hiervoor toestemming krijgen van de Lokale Adviescommissie (LAC) van uw gemeente. Afsluiting kan enkel in bepaalde gevallen (veiligheid, fraude, leegstand of onwil van de afnemer om de schulden te betalen).

  • Alleen voor elektriciteits- en aardgasklanten bij netbeheerder Fluvius
  • Voor elektriciteit schakelt de netbeheerder Prepaid onmiddellijk in. Voor aardgas schakelt de netbeheerder Prepaid in wanneer u uw factuur niet betaalt of een afgesproken afbetaalplan niet nakomt
  • Het is mogelijk om Prepaid in te schakelen als u nog geen schulden heeft bij de netbeheerder
  • Uw bankkaart en pincode
  • Uw budgetmeterkaart of code van budgetmeter (13 cijfers startend 88….)
Maak een afspraak

Prepaid is gratis. Er worden voor de plaatsing geen extra kosten aangerekend. U betaalt voor uw verbruik ofwel de sociale maximumprijs ofwel het tarief dat bij de netbeheerder van toepassing is.

Prepaid - Budgetmeter Prepaid - Fluvius

Budgetmeter defect? Bel dan T 078 35 35 34 (maandag tot vrijdag 8 > 17u)  of  078 35 35 00 (buiten kantooruren).

Vragen over uw digitale budgetmeter? Bel Fluvius 0800 95 608.