Gemeente Beveren heft een belasting op verwaarloosde woningen of gebouwen. Deze komen in een inventaris. De inventaris wordt jaarlijks herzien.

De belasting is van toepassing vanaf het ogenblik dat het pand is opgenomen in het gemeentelijk verwaarlozingsregister. Zolang het gebouw en/of de woning niet is geschrapt uit de inventaris blijft de heffing, vanaf de datum van de eerste verjaardag, jaarlijks verschuldigd.

U moet niks meebrengen

De gemeente stelt de verwaarlozing vast en voegt deze toe aan de lijst van verwaarloosde woningen.

De zakelijk gerechtigde(n) van het geregistreerde pand wordt op de hoogte gebracht via een beveiligde zending. Hij kan binnen 30 kalenderdagen na de betekening van de registratie, via een beveiligde zending, beroep aantekenen bij de gemeente. Uitspraak over het beroep wordt gedaan binnen 90 kalenderdagen na betekening van het beroep.

  • De basisbelasting bedraagt 1000 EUR voor een volledig gebouw of woning bij opname in het register. 
  • De belasting wordt vermeerderd met € 1000 per bijkomende termijn van twaalf maanden dat het gebouw of de woning in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen staat, met een maximum van 5 opeenvolgende termijnen van twaalf maanden (maw met een max. van €6000).