Omwille van de verhuis naar het nieuw gemeentehuis sluiten de gemeentelijke loketten van wo 21 t.e.m. za 24 april.
Vanaf ma 26 april staan we terug tot uw dienst in het nieuw gemeentehuis, Gravenplein 8. Telefonisch blijven we steeds bereikbaar T 03 750 15 11.

Een identiteitskaart is het bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister. Elke Belg krijgt automatisch een identiteitskaart als hij 12 jaar wordt. Kinderen die nog een geldige kids-ID hebben, kunnen die gebruiken tot de vervaldatum. Met uw identiteitskaart kunt u ook uw nationaliteit en identiteit bewijzen in het buitenland. Vanaf 15 jaar bent u verplicht om uw identiteitskaart altijd bij te hebben

  • de identiteitskaart is 10 jaar geldig
  • de identiteitskaart voor jongeren van 12 jaar tot 18 jaar is 6 jaar geldig
  • de identiteitskaart voor personen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig. 

De chip op uw eID bevat een handtekeningcertificaat waarmee u elektronische documenten kunt ondertekenen. Dat kan alleen in combinatie met uw persoonlijke pincode.

Naast de contactchip staat een geperforeerd beeld van uw foto en een RFID-chip met uw vingerafdrukken (nieuw sinds 01|01|2021). Deze chip is enkel leesbaar voor bevoegde instanties en onzichtbaar voor het blote oog.

18 geworden? Dan is het belangrijk om met uw elektronische identiteitskaart (eID) en pin/pukcode langs te komen bij de dienst Burgerzaken op het gemeentehuis in Beveren of één van de permanenties in de deelgemeenten. Uw eID moet worden aangepast zodat u vanaf nu zelf een digitale handtekening kan plaatsen (bijvoorbeeld om vakantiewerk aan te vragen of online uw belastingen aan te geven).

Sinds 01|01|2021 zijn de eID’s vernieuwd. 

meer info vernieuwde eID
maak een afspraak

U wordt met een oproepingskaart op de hoogte gebracht als u een (nieuwe) eID-kaart moet aanvragen. Drie tot vier weken na de aanvraag krijgt u een brief die meldt dat uw identiteitskaart klaar ligt.

Soms moet u zelf een vernieuwing aanvragen:

  • bij verlies, diefstal of beschadiging van uw kaart
  • als uw pasfoto niet meer gelijkend is
  • als u van naam, voornaam of geslacht wijzigt
  • na een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
  • als u een kaart aanvraagt in een andere taal, als u gevestigd bent in een gemeente die gemachtigd is om kaarten in de gekozen taal uit te reiken.
  • uw oproepingskaart
  • foto die voldoet aan de ICAO-normen
  • uw huidige identiteitskaart. Als u uw identiteitskaart kwijt bent, of als de kaart vernietigd of gestolen is, neem dan het vervangingsattest van de politie mee

Bij het afhalen van uw elektronische identiteitskaart (na ongeveer 2 weken):

  • uw betalingsbewijs
  • uw oude identiteitskaart
  • de uitnodiging die u thuis kreeg met de vraag uw identiteitskaart af te halen
normen voor foto's
  • Normale procedure: 19 euro
  • Spoedprocedure (aflevering 2e dag na aanvraag): 87 euro (aanvragen vóór 14u30)
  • Extreme spoedprocedure (aflevering dag na aanvraag): 131 euro
  • Extreme spoedprocedure met gecentraliseerde levering in Brussel (afhalen dag na aanvraag in Brussel): 99 euro