Een identiteitskaart is het bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister. Elke Belg krijgt automatisch een identiteitskaart als hij 12 jaar wordt. Kinderen die nog een geldige kids-ID hebben, kunnen die gebruiken tot de vervaldatum. Met uw identiteitskaart kunt u ook uw nationaliteit en identiteit bewijzen in het buitenland. Vanaf 15 jaar bent u verplicht om uw identiteitskaart altijd bij te hebben

  • de identiteitskaart is 10 jaar geldig
  • de identiteitskaart voor jongeren van 12 jaar tot 18 jaar is 6 jaar geldig
  • de identiteitskaart voor personen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig. 

De chip op uw eID bevat een handtekeningcertificaat waarmee u elektronische documenten kunt ondertekenen. Dat kan alleen in combinatie met uw persoonlijke pincode.

Naast de contactchip staat een geperforeerd beeld van uw foto en een RFID-chip met uw vingerafdrukken (nieuw sinds 01|01|2021). Deze chip is enkel leesbaar voor bevoegde instanties en onzichtbaar voor het blote oog.

18 geworden? Dan is het belangrijk om met uw elektronische identiteitskaart (eID) en pin/pukcode langs te komen bij de dienst Burgerzaken op het gemeentehuis in Beveren of één van de permanenties in de deelgemeenten. Uw eID moet worden aangepast zodat u vanaf nu zelf een digitale handtekening kan plaatsen (bijvoorbeeld om vakantiewerk aan te vragen of online uw belastingen aan te geven).

Sinds 01|01|2021 zijn de eID’s vernieuwd. 

meer info vernieuwde eID
maak een afspraak

U wordt met een oproepingskaart op de hoogte gebracht als u een (nieuwe) eID-kaart moet aanvragen. Drie tot vier weken na de aanvraag krijgt u een brief die meldt dat uw identiteitskaart klaar ligt.

Soms moet u zelf een vernieuwing aanvragen:

  • bij verlies, diefstal of beschadiging van uw kaart
  • als uw pasfoto niet meer gelijkend is
  • als u van naam, voornaam of geslacht wijzigt
  • na een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
  • als u een kaart aanvraagt in een andere taal, als u gevestigd bent in een gemeente die gemachtigd is om kaarten in de gekozen taal uit te reiken.
  • uw oproepingskaart
  • foto die voldoet aan de ICAO-normen
    Voor pasfoto’s volgens de officiële richtlijnen kunt u bij een lokale fotograaf terecht.
    Ook in het gemeentehuis kunt u, zonder afspraak, voor 6 EUR een pasfoto laten nemen in de pasfotocabine in de inkomhal. (enkel mogelijk voor kinderen vanaf 3 jaar).
  • uw huidige identiteitskaart/kidsID. Als u uw identiteitskaart kwijt bent, of als de kaart vernietigd of gestolen is, neem dan het vervangingsattest van de politie mee.

Bij het afhalen van uw elektronische identiteitskaart (na ongeveer 2 weken):

  • uw betalingsbewijs
  • uw oude identiteitskaart
  • de uitnodiging die u thuis kreeg met de vraag uw identiteitskaart af te halen

Omwille van de biometrie is noodzakelijk dat u de eID persoonlijk komt afhalen.

normen voor foto's
  • Normale procedure: 19 euro
  • Spoedprocedure (aflevering dag na aanvraag, indien aangevraagd voor 14.30 uur): 103 euro
  • Extreme spoedprocedure met gecentraliseerde levering in Brussel (afhalen dag na aanvraag in Brussel): 134 euro