De Kallosluis is 360 meter lang en werd in 1980 in gebruik genomen. De zeesluis van Kallo was de eerste en tot half 2016 de enige toegang tot de Waaslandhaven. Daarmee toonde ze aan tot welk volume zeehavenverkeer en een gigantische lading binnenvaarttransport ze met deze afmetingen in staat was.

De Kallosluis is de eerste zeesluis waar de waterstroom wordt ingezet om elektriciteit op te wekken. Het gaat om een proefproject van het Havenbedrijf Antwerpen met als doel om op termijn de Kallosluis (en de 6 andere zeesluizen in de haven) volledig op de kracht van de waterstroom te laten werken.

De Waaslandhaven is de zone op de linker Scheldeoever dat grotendeels op grondgebied Beveren ligt en deel uitmaakt van de haven van Antwerpen. 

  • Achter de Kallosluis werd onmiddelijk, in functie van een snelweg (R2) tussen Linker- en Rechteroever, de Beverentunnel gebouwd, gevolgd door het kanaaldok en het Waaslandkanaal richting Baalhoekkanaal. 
  • Dwars op dit kanaaldok werden 3 grote (Vrasenedok, Verrebroekdok en Doeldok) en twee kleinere insteekdokken (Noordelijk en Zuidelijk Insteekdok) voorzien.
  • De Kallosluis vormt sinds 1971 de toegang tot de Waaslandhaven. Daarna volgde de aanleg van het Waaslandkanaal. Op dit kanaal werden later nog drie grote havendokken haaks geplaatst: het Doeldok, het Vrasenedok en het Verrebroekdok.
  • Ten zuiden van Doel werd het Deuganckdok gebouwd, het grootste getijdendok van de wereld (maar liefst 4,5 kilometer), voor op- en overslag van containers. Hier ziet u 7/24u havenbedrijvigheid met het lossen en laden van containerschepen met immense Gantry-kranen. Aan het zuidelijk einde van dit containerdok wordt een nieuwe zeesluis gebouwd, als tweede martitieme toegang tot de Waaslandhaven. 
  • In het verlengde van het Deurganckdok, opende in juni 2016 de nieuwe Kieldrechtsluis. Het is de tweede sluis in de Waaslandhaven en de op één na grootste sluis ter wereld. Ze is zo lang als een rij van 28 accordeonbussen en zo breed als een snelweg met 19 rijstroken (lengte van 500 meter en een breedte van 68 meter). Ze zorgt ervoor dat de Waaslandhaven haar rol in de ontwikkeling van de haven van Antwerpen ten volle kan spelen. 

In het sluisgebouw van de Kallosluis geeft de gids een overzicht van de plannen en realisaties rond de industrialisering van de linker Scheldeoever.

Meer info over de groepsbezoeken en tarieven vindt u hier.

In het sluisgebouw aan de Kallosluis vindt u het schaftlokaal.  Hier kan u terecht voor en lekkere dagschotel, een warme soep en meer. Het SCHAFT is elke weekdag open van 08.30 tot 19.00 u. Iedereen welkom. Smakelijk!

 

DeWaterbus behoort tot het openbaar vervoer en vaart elke dag van het jaar; ook op zaterdag, zon- en feestdagen. Op 8 haltes (waaronder de halte van de Kallosluis) vertrekt elke 30 minuten een schip in beide richtingen. Klik hier voor de dienstregeling en tarieven.

Kallo is een prachtig havendorp met zicht op de haven en veel natuurgebieden. Verken Havenland vanuit Kallo met de fiets, bezoek Fort Liefkenshoek en ontdek de contrasten van het Grenspark Groot-Saeftinghe.